Wat Is CarnoSyn Beta-Alanine?

CarnoSyn beta-alanine lijkt in zekere zin op creatine. Toen creatine voor het eerst uitkwam zat er maar een beetje onderzoek achter. Veel van onze collega’s zeiden, redelijkerwijs, dat ze het niet zouden accepteren totdat er meer onderzoek was. Maar wij realiseerden al snel dat het uiterst effectief is. In de loop der jaren is er veel onderzoek naar creatine gedaan en nu is er geen twijfel meer mogelijk, creatine is veilig en effectief.

CarnoSyn beta-alanine zit in hetzelfde schuitje als creatine toen. Wij hebben het al jaren over bèta-alanine en nu laat een groeiend aantal onderzoeken zien hoe effectief dit aminozuur is voor spierkracht, uithoudingsvermogen, spiergroei en zelfs vetverlies. Het wordt dan ook langzamerhand een van de populairste ingrediënten in bodybuilding supplementen, met name pre-workouts.

Beta-alanine is geweldig en CarnoSyn beta-alanine is zonder twijfel de beste vorm die wij zijn tegengekomen.

Dit is wat je moet weten om het meeste uit dit prestatiebevorderende middel te halen:

Wat Is Beta-Alanine?

Beta-alanine is een aminozuur dat van nature in de lever wordt geproduceerd. Je krijgt het ook binnen via vleesbronnen, zoals rundvlees. In het lichaam wordt beta-alanine opgenomen door de spiervezels en bindt het met histidine aminozuur om dipeptide (een eiwit met twee aminozuren) carnosine te vormen.

Biefstuk Maaltijd

Wat Doet Beta-Alanine?

Het gebruik van CarnoSyn beta-alanine leidt tot hogere carnosine niveaus, wat belangrijk is, omdat carnosine de prestaties verbetert. Dit doet het door het vermogen van spieren om waterstofionen tegen te houden te vergroten. Deze worden geproduceerd wanneer melkzuurspiegels stijgen, bijvoorbeeld tijdens intensieve training.

Het melkzuur breekt in waterstof (+) en lactaat (-) ionen. Wanneer er veel ionen in de spier aanwezig zijn, verhoogt dit de zuurgraad van de spier, waardoor je vermogen om de spier aan te spannen afneemt. Dat op zijn beurt zorgt ervoor dat de spier uithoudingsvermogen verliest. Dus, door de waterstofionen tegen te houden houdt carnosine je spieren langer sterk.

CarnoSyn beta-alanine heeft ook enkele voordelen die los staan van carnosine. Vanwege zijn structuur wordt bèta-alanine nu in labtoria erkend als een neurotransmitter, wat betekent dat het zenuwprikkeling in het centrale zenuwstelsel verhoogt. Daarom zit CarnoSyn beta-alanine in tal van pre-workout-producten. Zenuwprikkeling is tevens de reden dat bèta-alanine vaak dat prikkelende gevoel in de huid veroorzaakt (bekend als paresthesie). Dit gevoel is normaal, onschadelijk en het neemt toe met hogere doses bèta-alanine.

Wat Doet Beta-Aline Met je Lichaam En Prestaties?

De belangrijkste reden om CarnoSyn beta-alanine in te nemen is om waterstofionen te kunnen tegenhouden, zodat je spierkracht en energie kunt behouden tijdens een training. Dat betekent niet dat je bèta-alanine kunt nemen, de sportschool in kunt lopen en opeens 10 kg extra kunt bankdrukken.

Bodybuilder aan het bankdrukken

Laten we een typische borsttraining als voorbeeld nemen. Stel dat je begint met bankdrukken, gevolgd door incline-press en vervolgens dumbell press, fly’s en kabelkruisingen. Na het bankdrukken ben je nog niet moe. Je hebt veel energie en je voelt je sterk. Maar naarmate je langer doorgaat worden je borstspieren, schouders en triceps langzaam moe. Als je nog een keer zou moeten bankdrukken aan het einde van je training zou je merken dat je kracht aanzienlijk lager is dan aan het begin van je training.

Dat is spiervermoeidheid. Je moet enkele uren, zo niet dagen herstellen om terug te keren naar waar je was aan het begin van de training in termen van kracht en uithoudingsvermogen. Beta-alanine helpt je het krachtverlies tijdens je trainingen te minimaliseren. Het is niet het soort uithoudingsvermogen waar een hardloper op de lange termijn van zal profiteren. Het gaat hier écht om krachtuithoudingsvermogen.

Meer kracht hebben tegen het einde van je training kan van cruciaal belang zijn, niet alleen voor je krachtwinst, maar ook voor je spiergroei. Het kan ook helpen bij vetverlies, omdat je meer werk kunt doen.

Wat Is De Juiste Dosis CarnoSyn Beta-Alanine Om Te Nemen?

Er is veel verwarring over de dosering als het gaat om beta-alanine. De richtlijnen lopen ver uiteen, afhankelijk van naar wie je luistert en naar welke onderzoeken je kijkt. Wat betreft CarnoSyn beta-alanine geloven wij dat de minimale dosis voor het bereiken van optimale resultaten 3,2 gram per dag bedraagt. Wij raden daarom 3.2 – 6.4 gram per dag aan.

Houd er rekening mee dat je de voordelen van Beta-Aline niet gelijk zult merken. De aanbevolen 3.2 – 6.4 gram is gebaseerd op onderzoek dat de spieropbouwende voordelen van Beta-Aline heeft bevestigd bij atleten die in totaal tussen de 90 gram en 179 gram hadden genomen in een periode van 28 dagen (tussen de 3.2 en 6.4 gram per dag). [1]

Vergelijk het met creatine: het gaat naar de spier, maar je merkt de effecten pas wanneer je spieren ermee verzadigd zijn.

Omdat CarnoSyn beta-alanine gebruik meer gaat over het langzaam verzadigen van de spieren dan onmiddellijk effect, kan de minimale dagelijkse dosis van 3.2 gram worden verdeeld over de dag. Wij nemen zelf twee doses van 2 gram per dag, een voor het sporten en de andere na de training. Dit levert in totaal 4 gram per dag op, wat binnen de aanbevolen hoeveelheid past.

Waarom niet alles in één keer nemen? Nou, als je een dosis bèta-alanine van 4 gram neemt krijg je vrijwel zeker dat tintelend gevoel. Sommige mensen houden van dat gevoel, maar anderen niet. Het is onschadelijk, maar het is ook vermijdbaar.

Wanneer Moet Je Bèta-Alanine Nemen?

Vrouw die water drinkt

Omdat de opname van voedingsstoffen beter is rond trainingen, raden we je aan om de eerste dosis beta-alanine 30-60 minuten vóór de training te nemen. Onderzoek toont namelijk aan dat de bèta-alanine waarden in het bloed 30 minuten na inname pieken en dat bèta-alanine de bloedsomloop binnen drie uur volledig verlaat. Het is dus logisch om 30-45 minuten vóór je training en onmiddellijk na de training een dosis van 2 gram bèta-alanine binnen te krijgen.

Er zijn ook een aantal onderzoeken geweest die de effectiviteit van gesplitste doses beta-alanine aantonen. In de meeste gevallen kwamen ze tot de conclusie dat twee keer per dag het best is.

Moet Je Beta-Alanine Nemen Op Rustdagen?

Je moet CarnoSyn beta-alanine op rustdagen nemen voor maximaal resultaat. Zoals we eerder zeiden, beta-alanine neem je niet voor een onmiddellijke effect; je neemt het om langdurig de spieren te verzadigen, of het nu een trainingsdag is of niet. Onderzoek heeft ook aangetoond dat het belangrijk is om bèta-alanine spiegels “bijgevuld” te houden nadat je de verzadiging hebt bereikt.

Hoe Moet Je Beta-Alanine Combineren?

mix van verschillende supplementen

CarnoSyn beta-alanine is tegenwoordig terecht een standaard ingrediënt in vrijwel iedere pre-workout. De lichte mentale boost die het kan geven past goed bij cafeïne en andere aminozuren zoals tyrosine. Tevens kan beta-aline worden gecombineerd met nootropics zoals Huperzine A om helderheid en focus te vergroten.

Beta-alanine werkt ook goed met creatine. Uit een onderzoek bleek dat wanneer een groep bodybuilders bèta-alanine en creatine gedurende 10 weken gebruikte zij aanzienlijk meer spiermassa kregen dan een andere groep bodybuilders die alleen creatine gebruikte. [2]

In dezelfde studie verloren de proefpersonen in de bèta-alanine- en creatinegroep ook lichaamsvet terwijl ze spiermassa aankwamen. Daarentegen verloor de creatine-only groep geen lichaamsvet.

Veroorzaakt Beta-Alanine Bijwerkingen?

Afgezien van het tintelend gevoel (niet gevaarlijk) zijn er geen significante bijwerkingen gelinkt aan het gebruik van CarnoSyn beta-alanine. Als je dit tintelend gevoel als vervelend ervaart dan raden we je aan om je doses te spreiden.

Conclusie

CarnoSyn beta-alanine zal je workouts naar het volgende niveau tillen. Als je hard traint en het meeste uit je tijd in de sportschool wilt halen raden we je het ten zeerste aan.

Let bij het zoeken naar producten met bèta-alanine op het label van het CarnoSyn-merk. CarnoSyn is de enige bèta-alanine die met succes de status van New Dietary Ingredient (NDI) heeft verkregen bij de Amerikaanse Voedsel En Waren Autoriteit. Het is het meest vertrouwde merk als het gaat om kwaliteit, zuiverheid en effectiviteit.

Bronnen:

  1. Stout, J.R., et al. (2006). Effects of twenty-eight days of beta-alanine and creatine monohydrate supplementation on the physical working capacity at neuromuscular fatigue thresholdJournal of Strength and Conditioning Research, 20(4), 928−931.
  2. Hoffman, J., et al. (2006). Effect of creatine and beta-alanine supplementation on performance and endocrine responses in strength/power athletesInternational Journal of Sport Nutrition and Exercise Metabolism, 16, 430−446.

Leave a Reply