4 Manieren Om Je Trainingen Drastisch Te Verbeteren

man die push ups doet

Deze tips helpen je om efficiënter te trainen en betere resultaten te behalen, keer op keer.

Door jaren van vallen en opstaan leren atleten dat het optimaal benutten van de tijd in de sportschool de sleutel tot goede resultaten is. Veel beginnende sporters ontdekken dit op de moeilijke manier, bijvoorbeeld wanneer ze hun training starten met veel te zware gewichten, waardoor hun energie gelijk op is. Ze hebben dan geen andere keuze dan de resterende oefeningen slapjes uit te voeren, wat suboptimale resultaten tot gevolg heeft.

Zo hoeft het niet te zijn. Met deze vier tips, die je vanaf je volgende training kunt toepassen zorg je ervoor dat je jouw training net zo sterk eindigt als dat je begonnen was:

Tip 1: Blijf je hele training scherp, niet alleen aan het begin

Voordat je naar de sportschool gaat moet je een plan hebben van wat je wilt bereiken. Zodra je training begint moet je alert blijven tijdens elke herhaling en tussen je sets. Geen WhatsApp of scrollen op je sociale media! Gebruik in plaats daarvan de tijd tussen je sets om te visualiseren hoe je de volgende set nog beter gaat uitvoeren. Terwijl je oefeningen uitvoert moet je vol concentreren op de geest-spierverbinding. Zorg ervoor dat je je spieren bij elke rep volledig samentrekt.

Tip 2: Warm goed op

Een veelgemaakte fout die beginners maken, is meteen naar de zware gewichten grijpen. Het is aan te raden om eerst op te warmen door cardio of herhalingen met lichte gewichten te doen. Dit zal je temperatuur verhogen, je weefsels elastischer maken en helpen meer bloed in je spieren te pompen, waardoor je beter voorbereid zult zijn op het zware tillen. Daarbovenop zul je ook veel minder snel blessures oplopen. Dus, gebruik je opwarmtijd en je zult kwalitatief een veel betere workout hebben.

Tip 3: Hydrateer vóór, tijdens en na je training

Hoewel de meeste mensen zich bewust zijn van het belang van hydratatie, is het vaak een bijzaak, als het al wordt overwogen. Door voldoende water te drinken voor en tijdens je training, kunt je compenseren voor wat je onvermijdelijk tijdens de training verliest. Factoren zoals je trainingsstijl, de temperatuur en je vochtverbruik voordat je met je training begint, hebben invloed op hoeveel je tijdens het sporten zweet, dus zorg ervoor dat je gehydrateerd blijft. Vul je lichaam na je training aan met meer vloeistoffen.

glas water

Tip 4: Monitor je voortgang

Door de belangrijke details van je training bij te houden – zoals de gewichten die je gebruikt, het aantal herhalingen per voltooide set en je hartslag tijdens cardio – kun je iedere training er een schepje bovenop doen. Het hebben van kleine doelen bij elke nieuwe training zal je motiveren om er het maximale uit te halen.

Blijf doorgaan en overwin de gewichten

We hebben allemaal trainingssessies gehad die sterk begonnen. Om dit te voorkomen en elke keer in de sportschool te knallen moet je je geest en lichaam bezig houden. Verwijder alle mogelijk afleidingen die je doelen in de weg staan, mentaal of fysiek en ga ervoor!

Wat zijn jouw tips voor een succesvolle workout? Laat het weten in de comments!

Leave a Reply